שורט סקוויז בחיפושית - "תאונת עבודה" במניית פולקסווגן (VW)
הקדמה
שוקי ההון העולמיים ידעו כבר ימים טובים יותר. גם תעשיית הרכב. מניות הסקטור ירדו והרבה: ג'נרל מוטורס (GM) נחתכה בכ-82%, פורד (F) ירדה בכ-75% וטויוטה (TM) איבדה "רק" כ-37%. הסיבות רבות: מאזנים חנוקים מהפרשות לפנסיות עובדים ושאר חוליים, חשש כבד מהמשך יכולת ההוצאה הצרכנית ועלייה תלולה במחירי הנפט (דבר שהאיר באור שלילי את מגזר הרכבים זולל הדלק, במיוחד הרכבים האמריקאיים). מה שקרה למניית VW ביום שלישי, ה- 28.10.08, היכה רבים בשוקי ההון בתדהמה.
תיאור ה"תאונה"
יום שלישי ההוא היה יום מתוק במיוחד למשקיעי VW. המניה נסקה במהלך יום המסחר ביותר מ-100% לפני שנסגרה באיזור 75% עלייה בסוף יום המסחר בבורסה הגרמנית. הנייר, המשתייך למדד הדקס (Dax), משך את המדד כולו לעלייה של מעל ל-10%. מה גרם ל"תאונה"? ולמה בכלל אנחנו קוראים לזה "תאונה"?נתחיל מהתחלה: כחלק מאותה חולשה כללית בשווקי המניות בכלל ובמגזר הרכב בפרט, קרנות גידור רבות נקטו באסטרטגיית שורט כנגד מניית VW, פוזיציה שהם קיוו שתניב רווחים רבים. באותו יום, טרם המסחר, הודיעה ענקית הרכב האיטלקית, חברת פורשה (Porsche), כי היא מגדילה את אחזקתה ב-VW עד 74% מהון המניות. ההודעה שימחה מאוד את משקיעי VW, שהחלו להזרים פקודות קנייה לנייר. קרנות הגידור נאלצו להתכסות על השורט (Short Cover), מה שהוביל לדחיפה נוספת בנייר. "אפקט העדר" המפורסם פעל הפעם הפוך וגרם לעלייה מטאורית בנייר. אז זו הייתה התאונה של קרנות הגידור, שלפי הערכות ממש לא מדויקות הפסידו באותו יום, מהפוזיציה ב-VW, כ-30 מיליארד אירו (כן, 30,000,000,000 אירו). עוד נתון קטן, ודי משמעותי, נתן דחיפה לאגו הגרמני של VW: היא הדיחה באותו יום את אקסון מובייל (XOM), חברת הנפט האמריקאית הגדולה בעולם), והפכה להיות החברה הגדולה בעולם במונחי שווי שוק.
קרנות גידור ואיזון בשוק ההון
קרנות הגידור נחשב למוצר הכי מתפתח והוגן בשוק ההון, אפיק השקעה חכם המאפשר למשקיע הקטן להיכנס לסירה אחת ביחד עם משקיעים גדולים ובצורה שווה לחלוטין. זה לא עניין של מה בכך, הרי נתונים סטטיסטים מראים לנו כי קרנות הגידור מנהלות כיום כ 15% מסך הכסף המנוהל ומייצרות מחזורי מסחר גדולים פי כמה (מינוף כמובן). אותן קרנות גידור הן אלו שיוצרות את האיזון/עיוות בשוק ההון. מדוע? מרבית מאפיקי ההשקעה נוטים להשתמש באסטרטגיות מסחר מוטות לונג, קרנות הגידור עובדות בצורה חופשית ויכולות לפעול בכל מצב שוק. פוזיציית השורט של קרנות הגידור על מניית פולסווגן הגדישו נקודה מעניינת. מהי? ברגע שיצא חוק איסור השורטים, רשימה של מעל 700 מניות הקשורות לענף הפיננסים, האיזון בשוק ההון הופר.
אותן קרנות אשר רגילות לפעול בצורה דינאמית לחלוטין הוגבלו וחיפשו אלטרנטיבות ספקולטיביות אחרות. קרנות הגידור העולמיות, אשר נחשבות בעלות אופק השקעה אטרקטיבי, אלו אשר אינן כפופות לרגולציה כלשהי וביכולתן לפעול בכל מצב שוק - גם מפסידות כסף, והרבה. יתרה מכך, הרי מי המפסיד העיקרי מאותו השורט סקוויז העצבני בנייר? בהחלט! משקיעי הקרן, קרי הציבור. והמסקנה היא ברורה. דווקא בעיתות אלו, כאשר כיוון הרוח אינו ברור גם אפיקי ההשקעה המתוחכמים ביותר מפסידים כסף. האם עלינו להוציא את כספנו משוק ההון? ממש לא, רק לחפש את אותו איזון.
הקדמה
שוקי ההון העולמיים ידעו כבר ימים טובים יותר. גם תעשיית הרכב. מניות הסקטור ירדו והרבה: ג'נרל מוטורס (GM) נחתכה בכ-82%, פורד (F) ירדה בכ-75% וטויוטה (TM) איבדה "רק" כ-37%. הסיבות רבות: מאזנים חנוקים מהפרשות לפנסיות עובדים ושאר חוליים, חשש כבד מהמשך יכולת ההוצאה הצרכנית ועלייה תלולה במחירי הנפט (דבר שהאיר באור שלילי את מגזר הרכבים זולל הדלק, במיוחד הרכבים האמריקאיים). מה שקרה למניית VW ביום שלישי, ה- 28.10.08, היכה רבים בשוקי ההון בתדהמה.
תיאור ה"תאונה"
יום שלישי ההוא היה יום מתוק במיוחד למשקיעי VW. המניה נסקה במהלך יום המסחר ביותר מ-100% לפני שנסגרה באיזור 75% עלייה בסוף יום המסחר בבורסה הגרמנית. הנייר, המשתייך למדד הדקס (Dax), משך את המדד כולו לעלייה של מעל ל-10%. מה גרם ל"תאונה"? ולמה בכלל אנחנו קוראים לזה "תאונה"?נתחיל מהתחלה: כחלק מאותה חולשה כללית בשווקי המניות בכלל ובמגזר הרכב בפרט, קרנות גידור רבות נקטו באסטרטגיית שורט כנגד מניית VW, פוזיציה שהם קיוו שתניב רווחים רבים. באותו יום, טרם המסחר, הודיעה ענקית הרכב האיטלקית, חברת פורשה (Porsche), כי היא מגדילה את אחזקתה ב-VW עד 74% מהון המניות. ההודעה שימחה מאוד את משקיעי VW, שהחלו להזרים פקודות קנייה לנייר. קרנות הגידור נאלצו להתכסות על השורט (Short Cover), מה שהוביל לדחיפה נוספת בנייר. "אפקט העדר" המפורסם פעל הפעם הפוך וגרם לעלייה מטאורית בנייר. אז זו הייתה התאונה של קרנות הגידור, שלפי הערכות ממש לא מדויקות הפסידו באותו יום, מהפוזיציה ב-VW, כ-30 מיליארד אירו (כן, 30,000,000,000 אירו). עוד נתון קטן, ודי משמעותי, נתן דחיפה לאגו הגרמני של VW: היא הדיחה באותו יום את אקסון מובייל (XOM), חברת הנפט האמריקאית הגדולה בעולם), והפכה להיות החברה הגדולה בעולם במונחי שווי שוק.
קרנות גידור ואיזון בשוק ההון
קרנות הגידור נחשב למוצר הכי מתפתח והוגן בשוק ההון, אפיק השקעה חכם המאפשר למשקיע הקטן להיכנס לסירה אחת ביחד עם משקיעים גדולים ובצורה שווה לחלוטין. זה לא עניין של מה בכך, הרי נתונים סטטיסטים מראים לנו כי קרנות הגידור מנהלות כיום כ 15% מסך הכסף המנוהל ומייצרות מחזורי מסחר גדולים פי כמה (מינוף כמובן). אותן קרנות גידור הן אלו שיוצרות את האיזון/עיוות בשוק ההון. מדוע? מרבית מאפיקי ההשקעה נוטים להשתמש באסטרטגיות מסחר מוטות לונג, קרנות הגידור עובדות בצורה חופשית ויכולות לפעול בכל מצב שוק. פוזיציית השורט של קרנות הגידור על מניית פולסווגן הגדישו נקודה מעניינת. מהי? ברגע שיצא חוק איסור השורטים, רשימה של מעל 700 מניות הקשורות לענף הפיננסים, האיזון בשוק ההון הופר.
אותן קרנות אשר רגילות לפעול בצורה דינאמית לחלוטין הוגבלו וחיפשו אלטרנטיבות ספקולטיביות אחרות. קרנות הגידור העולמיות, אשר נחשבות בעלות אופק השקעה אטרקטיבי, אלו אשר אינן כפופות לרגולציה כלשהי וביכולתן לפעול בכל מצב שוק - גם מפסידות כסף, והרבה. יתרה מכך, הרי מי המפסיד העיקרי מאותו השורט סקוויז העצבני בנייר? בהחלט! משקיעי הקרן, קרי הציבור. והמסקנה היא ברורה. דווקא בעיתות אלו, כאשר כיוון הרוח אינו ברור גם אפיקי ההשקעה המתוחכמים ביותר מפסידים כסף. האם עלינו להוציא את כספנו משוק ההון? ממש לא, רק לחפש את אותו איזון.
סופרטרייד הוקמה על ידי צוות סוחרים פרטיים המנהלים תיקי נוסטרו וקרנות פרטיות בתחומים מגוונים
מט"ח
לימודי שוק ההון
בורסה
מט"ח
לימודי שוק ההון
בורסה